Tuesday, August 24, 2010

Gender Bias......


 
Tiap kali timbul isu gender bias ni...saya cukup la 'panas hati' dan 'berbulu' dengan orang-orang yang mempunyai pemikiran tertutup yang saya labelkan sangat 'ortodoks'. Di pejabat saya, bos yang berlagak 'bos' ni dengan terang-terangan bercakap ' Saya tak nak staf pompuan'....'Pompuan ni leceh la, kalau bujang nanti sibuk nak kahwin, pas tu bila dah kahwin, nak beranak la pulak'....Eeee...memang menyakitkan hati betul dengan kenyataan bos yang berlagak 'bos' ni....Macam la selama ni dia buat suma kerja, apa yang dia tau hanya mengarah dan membodek bos aje...

Mula2 berkhidmat di dalam sektor awam ini, bos saya juga memberikan persepsi yang sama terhadap saya. Kononnya saya tak setanding lelaki dalam melakukan kerja-kerja 'field work' ni...Namun, semuanya saya sangkal dan buktikan sehinggalah kini saya masih kekal di bahagian yang sama dan tetap melakukan kerja2 yang sama. Apa yang penting bagi saya ialah macamana nak menyelesaikan perkara itu dan sentiasa berfikiran positif. Lagipun saya sentiasa ingat pesan ayah supaya apabila bekerja tu mesti lah ikhlas dan mesti ada azam nak melakukan yang terbaik.

 



1 comment:

  1. orang yang langsung tak hormat org pompuan ni macam ni tak ada mak atau adik beradik pompuan ke. Tak sangka dah sampai tahap tu tak ada otak untuk berfikir scara rasional. Esok2 dia dah ada anak pompuan agaknya dia suruh duduk rumah je tak payah keja.

    ReplyDelete

Al-Quran

Perdengarkan Bacaan Al-Quran